onsdag 16 november 2011

rim-meningar

Under hösten har vi arbetat med rim och ramsor. Idag tyckte jag att det var dags att vi skulle skriva egna rim-meningar. Jag satte ihop dem i skrivpar och så fick de köra igång efter en inspirationsinledning av mig. Jag läste olika rim-meningar och visade sedan några teckningar. Vi hittade också på några tillsammans som jag skrev på tavlan.

Några kom igång mycket bra medan det tog längre tid för några, ca 40 min. Men när de väl satte fart så fick de till många bra meningar och ville inte sluta. En del ville inte skriva själva så då hjälpte jag dem. Det blir så tydligt att de har ett mycket väl utvecklat talspråk och att det är en rolig men tuff process att lära sig skriva ner allt de vill ha sagt. De som ville fick sedan illustera sina meningar.

Några exempel:
SOLVGTDVFF
SOL POL
När det är sol badar jag i en pool.
Detta var ett exempel på utveckling från tanke, skrivande utifrån sin förmåga till att få ner det som skulle bli sagt.

En duva har en luva.
Pilen skjuter en bil.

Katt natt hatt satt.
Tåg såg
Pratbula matbula
Maka paka.
Det bor en mus i ett hus som gillar att göra bus.
En tjur som byggde en kinesisk mur.

Appa gapa
Tyra hittar en myra.
En lax var kär i en tax.
Sil går i en grill.
En sill i dill

Visst blir man lycklig av att läsa det de fått till!!! De har gått i skolan i tre månader. Det är ett fascinerade jobb vi lärare har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar