torsdag 20 oktober 2011

Underbar dag

Tänk vad härligt det är att vara lärare! Att få följa barnens utveckling. Det är som ett äventyr varje dag. Vissa dagar förstår man inte vad som händer och andra dagar flyter det bara på.

I går arbetade vi med datorerna i halvklass. Jag hade skrivit några ord och meningar som de skulle skriva av. Det gick bra för några och så var de några som hade svårt att veta var de befanns sig på tavlan och på datorn. Detta vet jag egentligen men glömde bort det på något sätt, så jag fick skriva lappar till de barn som behövde ha det nära tangentbordet.

Vi började också träna oss på att spara. Vi har nu fått förstärkning vad gäller nätverket så nu hoppas jag att det ska hålla bättre för oss. Jag inser att jag måste få till det, så att de lär sig "verktyget" bättre De måste bli mer och mer självständiga i att hantera det.
Några snappar det på en gång och får då hjälpa till. Det var också två elever i trean som kom till oss i går och ville hjälpa till. Vilket bra initiativ. Helt plötsligt var vi tre stycken som kunde hjälpa dem som behövde.

Vi gick också igenom talsyntesen mer noggrant och det gav resultat till idag. De flesta visste idag att de ska starta den med ikonen, brun gubbe med pratbubbla.
Mitt under allt arbete igår kom en fritidspersonal in och sa att jag hade telefon från Na. Jag bara kände att jag inte kunde gå ifrån så jag bad att få ringa upp senare. Det blev två timmar senare. Han hade varit på socialdemokraternas budgetpresentation där de vill satsa pengar på en Ipad. Han visste inte om det var till lärare eller elever. Ja, tänkte jag. Då frågar han rätt person. Jag har ju inte kunskap om detta.
Däremot hade han hört talas om våra små blå och undrarde om han fick komma ut till oss och se hur det fungerar. Det är klart. Jag tycker det är roligt när det finns sådant intresse.

När jag skulle hem igår em så kom jag på att vi måste ladda datoerna så att de skulle fungera idag på morgonen. Tyvärr skulle jag inte hinna det, så in på fritids och frågade några av mina barn om de kunde fixa det.

Jojomen! Idag på morgonen var alla laddade.

Det började röra sig i ljusgården när vi hade samling i klassrummet i morse. Först kom det in en kvinna från skolinspektionen. (De har varit på besök på Stene idag). Sedan kom det en till och sist kom reporten. Helt plötsligt var vi fyra vuxna i klassrummet med åtta barn. Konstig känsla men roligt. Vi körde igång och visade talsyntesen. Flera barn skrev bara bokstäver och lät besökarna lyssna på den. Några skrev ord, berättelser, ritade och var även ute på ABC-banken. Vilket flyt!

När "showen" var över övergick vi till annat jobb. De fick lådor med bild och ord som skulle matchas. De var urduktiga. Därefter fick de skriva minst 5 ord på datorn. De som kan mer fick sätta in orden i meningar.
När det jobbet var klart kunde de välja på att rita på datorn, ABC-banken eller skriva berättelser. Ni må tro att det är populärt att rita nu när vi kan skriva ut konstverken. Entusismen sprutar verkligen när man kan skriva ut deras arbete direkt. Vi kan också spara i deras mappar idag. Någon tyckte att vi nästa vecka ska ta kort med hjälp av datorn och så skriva till. Gissa om fröken tänker hänga på den iden!

Det ska bli spännande att se vad Na snappat upp. Jag bad dem ta kontakt med Britt och Renée för att få lite mer proffsutlåtande angående läsplatta och dessa våra blå.
Har testat vår läsplatta hemma och för mig är det självklart att vi ska ha de små blå.

1 kommentar:

  1. Projektet går långt över förväntningar!
    Måste komma och hälsa på dig och de andra som jobbar med detta. Även om du beskriver så målande om ert arbete här.

    SvaraRadera